Betekenisvolle contexten, een taakgerichte aanpak en een duidelijke focus op binnenklasdifferentiatie en brede evaluatie.
Ontdek tijdens onze themadagen hoe u dit in de praktijk brengt.
Kris Van den Branden - lerarenopleider aan de KU Leuven en hoogleraar taalkunde - maakt u wegwijs in het taalonderwijs voor de 21e eeuw, gevolgd door twee specifieke sessies naar keuze voor Nederlands en/of Frans.
Nederlands
Keuzesessie 1: een taakgerichte aanpak van begrijpend lezen - De meest recente inzichten
We vertrekken van het belang van een positief leesklimaat en geven voorbeelden van functioneel lezen in een taakgerichte aanpak. Lezen als totaalvaardigheid komt aan bod en de samenhang met woordenschatontwikkeling en schrijven.
Keuzesessie 2: een taakgerichte aanpak van begrijpend lezen - Praktijkvoorbeelden
De tweede sessie bouwt verder op de eerste sessie met praktische voorbeelden. We demonstreren hoe u modeling concreet aanpakt en hoe u kunt differentiëren in de instructie.
Frans
Keuzesessie: hoe stimuleert u de motivatie van de leerlingen om tot leren te komen? Door in te zetten op succeservaring en door ervoor te zorgen dat hun leerproces steeds verder bouwt op de al verworven competenties. Leerlingen moeten ook ervaren dat hetgeen ze leren, zinvol is en kan ingezet worden in relevante situaties. Mogen leren uit fouten, afwisseling in werkvormen, communicatie en aandacht voor leren leren zijn ook belangrijke factoren. In deze sessie ervaart u hoe communicatief vreemdetalenonderwijs een bron van motivatie vormt voor alle betrokkenen.